Streda 26. jún, meniny má Adriána

Blízki ešte bližšie

Máte niekedy dosť vášho náročného dieťaťa, urazenej svokry a večne nespokojného šéfa? To, aké vzťahy medzi vami panujú, závisí len od vás. Snažte sa dosiahnuť s blízkymi bezproblémové kontakty. Nečakajte, kým sa zmenia. Zmeniť môžete iba seba. Držte sa hesla. Zmeň sa a svet okolo teba sa zmení tiež.

 

1.krok – Na štít kariéry

Obľúbte si svoju prácu. Existuje niekoľko spôsobov, ako sa v starej práci cítiť ako v novej. Položte si otázku: čo by ste chceli vo svojej profesii dosiahnuť za desať rokov? Kde chcete pracovať? A zamyslite sa, či sa to, čo robíte teraz, približuje k vašim predstavám. Nezabúdajte, že nadšenie vo vzťahu k práci je priorita. Každý šéf vie oceniť ľudí, ktorí radi robia to, čo robia. Ak máte nejaký nápad, ozvite sa! Aj keď sa nezrealizuje, nadriadený si všimne vašu angažovanosť. Keď cítite, že do vašich povinností sa vkradla rutina, zmeňte štýl. Ak to nedokážete bez pomoci, porozprávajte sa o tom so šéfom. Povedzte, že nechcete odísť, ale chceli by ste robiť niečo nové. Navrhnite, čo by to mohlo byť. A ešte to najdôležitejšie: nekoncentrujte celý život len okolo práce. Cez víkendy a dovolenku vypnite a oddychujte. Tak získate odstup a tvorivú energiu. Dalajlámu sa pýtali na recept na zdravie a dlhý život. Odpovedal: Milujte všetko, čo robíte. Čo si nedokážete obľúbiť, to nerobte. Ja dodávam: Za žiadne peniaze.

 

2. krok – Rovno domov

Rodina je ako systém spojených nádob. Môžu sa ňou prelievať láska a pocit bezpečia. Ale niekedy aj problémy, hádky a zlosť. S tými sa treba vysporiadať a odstrániť ich. Mnoho konfliktov môžeme udusiť v zárodku úprimným rozhovorom. A nezabúdajte, že nie ste nenahraditeľní, takže dajte šancu všetkým členom rodiny. Vyznačte si aj svoj ,,súkromný terén“, čiže čas na to, aby ste sa venovali sebe a tomu, čo máte radi. Budú z toho profitovať aj deti, pretože uvoľnení rodičia sú lepší ako večne vystresovaní a nespokojní.

Cítite sa ako v sicílskej rodine, lebo svokrovci sa permanentne zaoberajú vašimi manželskými problémami a telefonujú, aby vám poskytli dobré rady? Úprimne, ale dôrazne sa im poďakujte za starostlivosť a poinformujte ich, že sú to vaše osobné záležitosti.

Keď prekročíte prah domova, definitívne nechajte za sebou pracovné záležitosti. Prestaňte sa mučiť výčitkami, že deťom venujete primálo času. Dôležitejšia ako počet spoločne strávených hodín je kvalita puta, ktoré vás spája. Snažte sa aspoň raz denne zhromaždiť rodinu na jednom mieste a porozprávať sa, alebo aspoň byť spolu. Samozrejme nie pri sledovaní TV. Najlepšou príležitosťou je večera. Nevyhýbajte sa rodinným stretnutiam Jasne, že obed s tuctom ľudí každú nedeľu je už prehnaný, ale občasné stretnutia môžu priniesť všetkým veľa radosti.

 

3. krok – Zákruty priateľstva

Zanedbať priateľov je veľmi ľahké. Ale o to ťažšie je potom znova upevniť puto, ktoré vás spájalo. Ako tomu predísť? Predovšetkým sa snažte, aby nezabudli, že sú pre vás dôležití. Ak sa s nimi nemôžete stretnúť, aspoň zatelefonujte. Nezabúdajte na narodeniny a meniny. Spomeňte si, že telefón funguje na obe strany. Nečakajte, že vám niekto zavolá a pozve vás na stretnutie. Urobte to sami. Ráta sa aj krátke stretnutie počas obednej prestávky. Snažte sa priebežne zaujímať o to, čo sa deje v živote vašich priateľov. Keď vám zatelefonujú a zveria sa vám so svojim problémom, nebagatelizujte ich. Ak u vás hľadajú pomoc, znamená to, že ste pre nich najdôležitejší. Nekončite rozhovor komentármi ako ,,Preháňaš“ alebo ,,Stretneme sa o dva týždne a porozprávame sa o tom“. A neobmedzujte kontakty s priateľmi len na telefonáty alebo e-maily. Snažte sa s nimi stretávať aspoň raz za dva týždne.

 

4. krok – Nedajte sa ovládnuť zlosťou

Všetci sa niekedy zlostíme a na tom nie je nič zlé. Nevhodná môže byť len metóda vyjadrovania zlosti. Nikdy to nerobte agresívnym spôsobom. Ale takisto hnev neduste v sebe, mohol by si to odniesť váš žlčník alebo štítna žľaza a tým aj imunitný systém. Aby ste druhých neranili, stačí zmeniť každé ,,ty“ na ,,ja“. Napríklad kričať na dieťa: ,,Musíš sa správať ako arogantný zmätok? A byť ku mne taký drzý?“ povedzte: ,,Ani nevieš ako ma mrzí, keď sa takto správaš.“ Ak druhých v zlosti zakaždým raníme, nikdy si s nimi nevybudujeme trvalé porozumenie. Najmä deti sú na to veľmi citlivé a frustrácia sa ukladá hlboko v ich duši. Bohužiaľ, často tento typ správania odpozorujú a znepríjemňuje im život ešte vtedy, keď mi už odpočívame v hrobe.

 

5. krok – Nechýba vám asertivita?

Keď každý rok znova padne rozhodnutie, že celá rodina bude tráviť Vianoce u svokrovcov, neprotestujete. Pretože deti milujú dom starých rodičov a manžel mamičkinu kuchyňu. Bojíte sa protestovať, aby nevznikla hádka. Ak nesúhlasíte, nemusíte tam ísť, ale odrieknutie by malo byť pokojné, neemocionálne, pritom dôrazné. Nikdy nie agresívne. Nemusíte sa ospravedlňovať. Povedzte: ,,To je milé, že nás pozývate, ale tento rok by sme chceli stráviť sviatky na horách. Rovno odtiaľ sa u vás zastavíme.“

 

6. krok – Buďte odolní voči kritike

Kritika nie je nič príjemné. Ale nie je ani ničím neobyčajným. Všetci sme si ju vyskúšali na vlastnej koži a najdôležitejšie je vhodne na ňu reagovať. Keď od šéfa začujete: ,,všetko robíte zle!“, nemlčte ale opýtajte sa, čo znamená to ,,všetko“. Ak vám vytkne faktickú chybu, priznajte mu pravdu a súčasne pripomeňte, že jedna chyba neznamená, že ste neschopný vo všetkom. Ak je výčitka podľa vás nespravodlivá, majte odvahu nesúhlasiť. Najťažšie je zachovať si chladnokrvnosť v prípade agresívnej kritiky. V takom prípade povedzte, že forma rozhovoru sa vám nepáči, ale o probléme si v pokoji radi podiskutujete.

 

Krok po kroku v ústrety druhým?

1.    Zmeny zavádzajte do života postupne. Najprv popremýšľajte o svojich vzťahoch k iným ľuďom. Čo sa vám na nich nepáči? Rozhodnite sa s kým sa chcete a s kým sa nechcete schádzať. Nemusíte sa zaťažovať analýzou, stačí ak sa budete riadiť pocitmi. To, že sa túto jeseň prestanete stretávať s XY ešte neznamená, že budúce Vianoce neprežijete spolu.

2.    Čo by ste chceli zmeniť? Vytvorte si plán konania, ale buďte realistka. Oddeľte ciele, ktoré môžete dosiahnuť (tým sa venujte naplno) od tých, na ktoré nemáte vplyv a ktoré sú nad vaše sily a schopnosti.

3.    Reálne odhadnite, čo môžete urobiť, aby ste zmenili stav vecí. Sledujte sami seba. Nezdá sa vám, pri hlbšom pozorovaní, že niekedy svojím správaním problémy prehlbujete? Sledujte aj okolie. Nevstupujete do konfliktu vždy v tých istých prípadoch? Nájdite inú cestu riešenia.

4.    Začnite konať. Spočiatku môžete mať pocit, že na náprave záleží len vám. Dajte iným čas, aby sa mohli zorientovať a prispôsobiť. Ak zmena vyhovuje iba vám, radšej s ňou počkajte.

5.    Sústreďte sa na výsledky svojho konania. Prinášajú očakávané výsledky? Pripravte sa aj na malé neúspechy. To, čo podľa nášho názoru potrebujú iní, nie je vždy to, čo skutočne potrebujú. S tým musíte pri každej zmene rátať a preto citlivo sledujte, či na konci zmeny nenastane zbytočný chaos. Najviac nás zavádza, ak sa nespýtame priamo, ale myslíme si, že oni si myslia, že my si myslíme...

6.    Buďte dôslední v zachovaní dosiahnutých výsledkov. Zaveďte si do života niekoľko zvykov, ktoré nedovolia zničiť to, čo ste dosiahli.

Two_words_about_friendship__by_ElsieTheSailor


Múdrosť na dnes

„Ani celá armáda tých, ktorí hovoria, nepremôže jedného, ktorý jedná."

Čítali ste už ?