Streda 19. jún, meniny má Alfréd

Sladké sny a krásny deň.

Dobrá správa od doktorky Rosalindy Catrwrightovej z centra pre výskum spánku v Chicagu znie: sny počas zdravého spánku cez noc zaženú zlú náladu a sú schopné regulovať problémy.

„Nič to, že idete spať rozladení, počas spánku začne váš mozog naprávať, čo môže a preto sa ráno zobúdzame znova v dobrej forme, taký je výsledok nášho výskumu.“

Indiáni používali lapače zlých snov, aby si dopriali nerušený spánok. Aamerický liečiteľ maďarského pôvodu Medessi je zasa presvedčený o tom, že človek si môže sám programovať svoje sny. Túto techniku nazýva „dreamsmaker“. Celá metóda spočíva v tom, že skôr než zaspíte, vytvoríte si plán svojich snov. Určíte si, o čom sa vám má snívať, rozhodnete sa, či chcete v spánku riešiť problémy, alebo si polietate po cudzích planétach, navštívite mŕtvych príbuzných, zájdete do svojej budúcnosti, či navštívite neznámu exotickú krajinu. Poprípade si môžete dať príkaz, aby sa vám v noci lepšie zafixovali slovíčka z angličtiny, poprípade nech sa vám rýchlejšie hoja rany.

Existuje aj iná teória snov. Tá je založená na tom, že počas snov odchádzame všetci tam, odkiaľ sme prišli na tento svet, kde sa očisťujeme a regenerujeme, aby sme opäť vládali žiť a prežiť. V tejto súvislosti je zaujímavá japonská metóda pozitívneho využitia spánku. Nazýva sa sankalpa - metóda posledného želania. Skôr než zaspíte, musíte myslieť na niečo, čo chcete vyriešiť, čo si želáte, aby sa vám splnilo. Želanie si treba naplánovať presne na moment, kedy odchádzate do ríše snov, alebo inak povedané na moment, keď padáte do hladiny alfa.

Majte smelé plány neverte, že zázraky sú tu iba pre vyvolených. Každý z nás ich dokáže robiť. Len treba chcieť. Pamätáte si ešte ako ste v detstve pri čítaní „indiánok“ cválali na koni po prériách? Ako ste cítili bič otrokára pri Chalúpke strýka Toma? Spomeňte si ako vám zviera srdce pri čítaní ľúbostných románov, keď Juan opúšťa tehotnú Esmeraldu, hoci sa vás v realite ich problémy netýkajú ? Spomeňte si na to, ako ste dokázali v rozprávkovom svete vstúpiť do podzemia spolu s trpaslíkmi. Aký by ste mali dôvod neveriť svojim snom a túžbam?

Je to logické, že sa želania môžu plniť a máme o nich často snívať. Myšlienka je predsa energia a náš celý svet je zložený z rôznych energií. Dnes je už jasné a vedecky dokázané, že hmota sa mení na základe jasnej myšlienky. Teda sústredenej energie myšlienky. Stačí sa naučiť ovládať svoje myšlienkové pochody a trénovať si trpezlivosť. Potom zistíte, že všetko je vo vás. A vaše noci sa stanú laboratóriom zmeny. Budete si postupne meniť život podľa svojich predstáv.

Len pozor na dôsledky vašich želaní. Základná energia je neutrálna, to iba naše emócie ju prifarbujú a dávajú jej kladný či záporný náboj. Dôsledkom takéhoto prifarbovania emócií je náš osud. Naša spokojnosť. Naše šťastie. Čím čistejšia (emóciami nezafarbená) energia, tým viac hlbokého šťastia, dobrého zdravia a plnohodnotného života.

Po úspešne presnenej noci prichádza príjemné ráno. Tak ako na hlinených nohách nepostavíte pevný dom. Nepodarí sa vám zo zlého rána vyčariť krásny deň. Zostavte si preto svoj osobný ranný rituál. Niečo, čo nezaberie veľa času a čo budete radi robiť každé ráno. Opakujem, čo budete robiť s radosťou a láskou. S plným nasadením. A je jedno, či je to milovanie, ranná káva, zopár obľúbených cvikov, prechádzka so psom, maznanie sa s dieťatkom. Je to úplne individuálne, nehľadiac na zvyky priateľov, či múdre rady z časopisov. Niekto potrebuje studenú sprchu, iný horúci kúpeľ, niekto sa chce popreťahovať, iný zmlsnúť rannú horúcu čokoládu alebo rodine pripraviť tie najúžasnejšie raňajky...dôležité je, vychutnať si svoj ranný rituál. Tešiť sa z neho a tým ukončiť noc a naštartovať deň. Ranná radosť je ako modlitba vďaky a tej nikdy nie je dosť. Prosiť a ďakovať sa dá každý deň. Keď sa naučíte užívať si ráno, budete celý deň pokojnejší a uvoľnenejší. A problémy, ktoré deň prinesie, budete riešiť s chladnou hlavou. Najmä, keď si počas dňa spomeniete, ako krásne sa začínal tento deň a čo všetko sa v noci vyriešilo, len tak, lebo na to je dobrá noc, aby SA TO SAMO vyriešilo.

A keby napriek skvelej noci a plnohodnotnému ránu niektorý deň nevyšiel, lebo aj to sa stáva, nezabudnite, že večer vás čaká opäť nové snenie, v ktorom sa dá všetko napraviť.

A hlavne sa teraz nemračte! Život bez problémov by vás aj tak nebavil. V zlých časoch pomôže optimizmus. A neverte, že optimista je iba zle informovaný pesimista.

Určite poznáte podľa čoho sa delia ľudia na pesimistov a optimistov. Keď uvidia pohár do polovice naplnený vodou, pesimisti povedia: pohár je poloprázdny, kým optimisti vedia, že pohár je poloplný. Na realite to síce nič nemení, ale optimistický uhol pohľadu vyvolá v človeku celkom iné pocity. Že je to vec povahy? Isto, ale slobodná vôľa nám ponúka možnosť jednoduchým spôsobom zdokonaľovať svoju povahu. Princíp nie je zložitý. Vždy keď vás niečo naštve, pomyslite nato, koľko vecí mohlo vypáliť omnoho horšie a vítajte každý deň s trocha väčšou dávkou optimizmu. Uvedomte si, že len od vás závisí, ako vnímate svet okolo seba. Nájsť si dôvod na hnev alebo na radosť stojí rovnakú námahu, ale výsledok je iný. Optimisti sú zdravší než pesimisti a vedia si lepšie poradiť v krízach. A to znamená veľmi veľa. Vnímanie sveta súvisí aj s naším sebahodnotením. Vedci zistili, že ľudia s nízkym sebahodnotením často premýšľajú, čo všetko mohli urobiť lepšie (Mal som sa šéfovi ospravedlniť...Mala som sa pri debate s matkou viac ovládať, mala som sa lepšie pripraviť na...). Ľudia so silným sebavedomím sa na rozdiel od nich upokojujú tým, že premýšľajú o tom, čo všetko mohlo vypáliť ešte horšie.

Možno od toho závisí aj váš spánok. S optimistickými myšlienkami sa rozhodne zaspáva lepšie.

(vie)



Múdrosť na dnes

„Hnev se neprekonává hnevom, ale láskou."

Čítali ste už ?